Kuinka moni olisikaan osannut arvata, että Pohjanmaan rannikolla taiteillaan käsin ainakin Skandinavian, ellei jopa koko maailman, parhaat kajakit. Kiinassa tehty sarjatuotannon tuotos ei enää olekaan tarpeeksi hyvä kaikille harrastajille, vaan nyt halutaankin hiilikuidusta valmistettuja, omien mittojen mukaan käsin tehtyjä kajakkeja. Skim -tuotemerkki on ehkä jopa tutumpi muualla maailmalla kuin Suomessa, sillä Skimeista suurin osa päätyy vielä vientituotteeksi.

Skim Kayaksin toimitusjohtaja Tomi Ylänen kertoo, että Skim Kayakseja on valmistettu ja 15 vuoden ajan, joskin aluksi niitä tehtiin alihankintana, minkä jälkeen brändi ostettiin kokonaan Suomeen.

Ylänen selittää, että Skim Kayaksin juuret löytyvät Ruotsista, missä kaksi kaverusta päätti kehittää täysin uudenlaiset kajakkimallit, sillä he eivät löytäneet itselleen sopivia ja miellyttäviä kajakkeja markkinoilta. Vuonna 2010 Evert Aartsen osti brändin sekä sen muotit Suomen Kokkolaan, ja nykyään malleja on jo 16 kappaletta.

Hollannista alun perin kotoisin oleva Evert Aartsen on niittänyt runsaasti mainetta paljasjalkavesihiihdon parissa, mutta tätä nykyä hän toimii Skim Kayaksin kehittämis- ja myyntipäällikön töissä. Aartsenin mukaan strategiana on tehdä korkeaa laatua käsityönä, ei niinkään kilpailla määrästä.

Noin kymmenisen henkilöä työllistävän yrityksen nimi on Charger Technology Finland Oy. Ylänen kertoo, että nimi liittyy heidän kilpapurjeveneeseensä, jonka nimi on Charger 2,4 mR Norlin MKIII. Charger 2,4 mR Norlin MKIII:n on suunnitellut maineikas ruotsalainen purjevenesuunnittelija Peter Norlin. Skim Kayaksilla joka ainoa kajakki valmistetaan asiakkaan toiveiden mukaisesti.

Tomi Ylänen kertoo, että ajatuksena on räätälöidä joka ikinen kajakki asiakkaan toiveiden mukaan värejä ja istuimia myöden. Mikäli asiakas tahtoo mustan ja pinkin kajakin, musta ja pinkki kajakki hänelle myös tarjotaan. Kajakit valmistetaan joko lasikuidusta tai hiilikuidusta.

Ylänen kertoo, että hiilikuidun osuus materiaaleista on kasvanut, ja se on jo noin 10 prosenttia. Hiilikuituisten kysyntä on kasvanut samaa myötä kuin naisten osuus melonnan harrastajissa. Hiilikuituinen kajakki on niin kevyt, että sen saa nostettua auton katolle yksinkin.

Pikkuisen yrityksen tuotteista vientiin menee lähes kaikki, noin 85 prosenttia tuotannosta. Toki kajakkeja jää kotimaahankin, sillä ne käyvät jokaiselle, oli sitten harrastelija tai tosimeloja.